- Mój zeszyt jest OK - innowacja w klasie 3a 2023/2024
- Learning vocabulary effectively 2023/2024
- Kreatywny świat liter
- Trening umysłu
- „Lingua latina antiqua est”
- Zakodowany czytelnik
- Z kodowaniem za pan brat
- Z ekologią na Ty
- Pięknie mówię w pracy na scenie
- Ożywiamy książki 2022/2023
- BohaterON 2021/2022
- “Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 grudnia 1981 – PAMIĘTAMY!” 2021/2022
- Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” 2021/2022
- Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy” 2020/2021
Innowacja pedagogiczna
z Uczymy Dzieci Programować
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM
#UczymyDzieciProgramować
„Z kodowaniem za pan brat”
Izabela Antończak
Temat innowacji: „Z kodowaniem za pan brat”
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa nr 28 w Wodzisławiu Śląski
Klasa: I „A i B”, II „A i B”, III „A”
Autor innowacji: Izabela Antończak
Nauczyciel prowadzący: Patryk Antończak, Tomasz Zieliński
Rodzaj innowacji: metodyczno- programowa
Data wprowadzenia innowacji: 1 września 2022r.
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2023r.
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Z kodowaniem za pan brat” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
Do stworzenia innowacji zainspirował mnie udział w programie edukacyjnym „Uczymy dzieci programować”, zdobyte w nim doświadczenia, oraz udostępniane uczestnikom materiały dydaktyczne.
Już w przedszkolach były prowadzone zajęcia z kodowania. Cieszyły się one wśród przedszkolaków wielkim zainteresowaniem. Dzieci podchodziły do wykonania zadań z wielkim zaangażowaniem, entuzjazmem i radością. Dlatego postanowiłam kontynuować w szkole przygodę z kodowaniem.
Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Opis innowacji:
Uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, pracy zespołowej, odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych ważne jest już od najmłodszych lat. Kompetencje cyfrowe kształtować możemy w różnym okresie, w połączeniu z innymi ważnymi dla dziecka tematami, pamiętając o dopasowaniu metod do wieku
i możliwości rozwojowych naszych wychowanków.Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być innowacja wprowadzająca edukację w modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). Idea STEAM to spójne połączenie wiedzy z różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych mu treści.
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „ Z kodowaniem za pan brat” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
Cele innowacji:
• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań,
• Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.